nowe ubezpieczenia 663 363 333 infolinia 22 311 14 44

Jak sprawdzić, czy jest się ubezpieczonym?

Wiedza o ubezpieczeniach

Współcześnie posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego to podstawa – zapewnia dostęp do świadczeń medycznych i leczenia bez konieczności ponoszenia pełnych kosztów wizyt czy hospitalizacji. Nie każdy jednak ma pewność, czy jego ubezpieczenie nadal obowiązuje. Zmiana pracy, zakończenie umowy zlecenia, rozpoczęcie działalności gospodarczej czy przejście na inny status zawodowy mogą powodować przerwy w ubezpieczeniu. Na szczęście istnieją proste sposoby, by to sprawdzić. Dowiedz się, jak sprawdzić, czy jesteś ubezpieczony i upewnij się, że masz dostęp do publicznej opieki zdrowotnej.

Dlaczego warto sprawdzić swój status ubezpieczenia?

W Polsce prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) przysługuje osobom objętym ubezpieczeniem zdrowotnym. Jeśli nie jesteś zgłoszony do ubezpieczenia lub Twoje zgłoszenie wygasło, możesz zostać obciążony kosztami leczenia. W praktyce oznacza to nawet kilka tysięcy złotych za pobyt w szpitalu lub specjalistyczne badania.

Regularne sprawdzanie statusu ubezpieczenia pozwala uniknąć niemiłych niespodzianek i szybko zareagować w razie ewentualnych braków w systemie.

Jak sprawdzić, czy jestem ubezpieczony – krok po kroku

Istnieje kilka sposobów, aby sprawdzić swój status ubezpieczenia zdrowotnego. Możesz zrobić to zarówno online, jak i stacjonarnie.

1. Internetowe Konto Pacjenta (IKP)

Najprostsza metoda to skorzystanie z Internetowe Konto Pacjenta – bezpiecznej platformy, która pozwala m.in. sprawdzić recepty, skierowania i historię leczenia. Aby sprawdzić ubezpieczenie:

  • Zaloguj się na stronę pacjent.gov.pl przez profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną.
  • Wejdź w zakładkę „Moje konto”.
  • W sekcji ubezpieczenia znajdziesz informację, czy jesteś aktualnie zgłoszony do NFZ.

IKP to szybki i bezpłatny sposób na sprawdzenie statusu ubezpieczenia w dowolnym momencie.

2. System eWUŚ

Drugim sposobem jest system eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców). To narzędzie, z którego korzystają placówki medyczne przy weryfikacji pacjentów.

Możesz sprawdzić swój status ubezpieczenia podczas rejestracji do lekarza lub w recepcji przychodni. Wystarczy podać numer PESEL i okazać dowód tożsamości. Jeśli system potwierdzi ubezpieczenie, masz prawo do bezpłatnych świadczeń.

W przypadku braku potwierdzenia możesz złożyć oświadczenie o posiadaniu prawa do ubezpieczenia – placówka przyjmie Cię, ale warto potem sprawdzić przyczynę problemu.

3. Kontakt z NFZ

Jeśli nie możesz zalogować się do IKP ani potwierdzić ubezpieczenia w eWUŚ, możesz skontaktować się bezpośrednio z oddziałem NFZ. Wystarczy zadzwonić lub odwiedzić placówkę z dokumentem tożsamości. Pracownik sprawdzi w systemie Twój status i wyjaśni ewentualne nieścisłości.

4. Przez pracodawcę lub ZUS

Osoby zatrudnione mogą poprosić swojego pracodawcę o potwierdzenie zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. Pracodawca ma obowiązek zgłoszenia pracownika do Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą sprawdzić, czy opłacają składki i czy ubezpieczenie jest aktywne, logując się na swój profil w systemie PUE ZUS.

Co zrobić, jeśli nie jesteś ubezpieczony?

Jeśli okaże się, że nie masz ważnego ubezpieczenia, nie oznacza to, że pozostajesz bez wyjścia. Możesz:

  • zostać zgłoszony przez pracodawcę lub uczelnię (jeśli studiujesz),
  • zgłosić się jako członek rodziny osoby ubezpieczonej,
  • opłacać dobrowolne składki zdrowotne w NFZ,
  • w przypadku osób bezrobotnych – zarejestrować się w urzędzie pracy, który zgłosi Cię do ubezpieczenia.

Ważne, aby nie odkładać tego na później. Nawet krótkotrwała przerwa w ubezpieczeniu może być kosztowna w razie nagłej choroby lub konieczności hospitalizacji.

Jak często warto sprawdzać status ubezpieczenia?

Eksperci zalecają, aby robić to co najmniej raz w roku lub zawsze wtedy, gdy zmienia się Twoja sytuacja zawodowa – np. po zakończeniu pracy, rozpoczęciu działalności gospodarczej, studiów lub zmianie pracodawcy. Regularna kontrola pozwala szybko wykryć ewentualne błędy w systemie i zapobiec problemom z dostępem do świadczeń.

Podobne wpisy

Ubezpieczenie nagrobka – kiedy się przyda, jaki jest koszt?

Choć o ubezpieczeniach mówi się głównie w kontekście samochodów, domów czy zdrowia, coraz więcej osób decyduje się na dodatkowe zabezpieczenie również w mniej oczywistych obszarach. Jednym z nich jest ubezpieczenie nagrobka, które może okazać się bardzo pomocne w sytuacji zniszczenia lub dewastacji miejsca pochówku bliskiej osoby. Nagrobek to nie tylko symbol pamięci, ale też często...

Czytaj dalej...

Czym jest ubezpieczenie NNW? W jakich sytuacjach warto je wykupić?

Bezpieczeństwo to jedna z najważniejszych wartości w codziennym życiu. Choć nikt z nas nie planuje wypadków, to jednak zdarzają się one niespodziewanie, np. w drodze do pracy, na wakacjach, w szkole czy podczas uprawiania sportu. W takich sytuacjach pomocne okazują się odpowiednie polisy ochronne. Jednym z najpopularniejszych produktów tego typu jest ubezpieczenie NNW. Sprawdź ubezpieczenia...

Czytaj dalej...

Rezygnacja z ubezpieczenia kredytu – czy warto?

Ubezpieczenia kredytów są coraz częściej oferowane przez banki przy zawieraniu umowy kredytowej - zarówno hipotecznej, jak i gotówkowej. Często stanowią one warunek uzyskania korzystniejszych warunków finansowych, np. niższej marży czy prowizji. Zdarza się jednak, że kredytobiorcy zastanawiają się, czy takie rozwiązanie rzeczywiście jest im potrzebne i czy rezygnacja z ubezpieczenia kredytu to opłacalny krok.  Na...

Czytaj dalej...

Umów się z mobilnym doradcą

Posiadamy mobilnych przedstawicieli handlowych, którzy docierają do klienta na terenie Warszawy Bemowa oraz okolic. Spotkanie z naszym specjalistą ułatwi Państwu dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb.

Preferowana godzina kontaktu

Wyrażam zgodę na wykonywanie połączeń głosowych przez Eurofinance sp. z o.o. w celu przedstawiania informacji o charakterze marketingowym, dotyczących produktów i usług świadczonych przez zakłady ubezpieczeń współpracujące z Eurofinance oraz promocji organizowanych przez Eurofinance
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Eurofinance sp. z o.o. na podany numer telefonu lub adres e-mail informacji o charakterze marketingowym , dotyczących produktów i usług świadczonych przez zakłady ubezpieczeń współpracujące z Eurofinance oraz promocji organizowanych przez Eurofinance
Wiem, że mam prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania moich danych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.