Zawieranie umów, kontraktów czy branie udziału w przetargach jest obarczone ryzykiem finansowym. Jako przedsiębiorca możesz się przed nim zabezpieczyć poprzez gwarancje ubezpieczeniowe. Dowiedz się, jak z nich skorzystać.
Czym są gwarancje ubezpieczeniowe?
Inaczej mówiąc, gwarancja ubezpieczeniowa to taki rodzaj umowy, w której gwarant (w tym wypadku jest to towarzystwo ubezpieczeniowe) zobowiązuje się do wypłaty określonej sumy podmiotowi umowy w sytuacji, w której jego kontrahent nie wywiąże się z realizacją np. kontraktu. W ten sposób wierzyciel ma pewność, że nie poniesie straty, jeśli dojdzie do niewywiązania się z zapisów umowy przez kontrahenta.
Rodzaje gwarancji ubezpieczeniowych
Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują gwarancje ubezpieczeniowe na kilka okoliczności. Prawnie produkt ten nie jest jednoznacznie uregulowany, w związku z czym rozstrzygnięcia w ich sprawie są wydawane na podstawie Kodeksu Cywilnego oraz Prawa zamówień publicznych. Wśród rodzajów gwarancji ubezpieczeniowych wyróżnia się:
- Gwarancja ubezpieczeniowa zapłaty wadium – to produkt ubezpieczeniowy skierowany do przedsiębiorców, którzy nie chcą angażować swoich środków w trakcie postępowania przetargowego. Wadium ubezpieczeniowe jest więc równoznaczne z wadium pieniężnym.
- Gwarancja zwrotu zaliczki – dzięki takiej umowie zamawiający otrzyma część lub całą zaliczkę w sytuacji, w której kontrahent nie wywiązał się z umowy lub nie zwrócił zaliczki.
- Gwarancja należytego wykonania umowy – pozwala przedsiębiorstwu zabezpieczyć się przed kosztami, które wynikają z niewywiązywania się z umowy przez kontrahenta.
- Gwarancja usunięcia wad i usterek – jeśli wykonawca nie wyeliminuje usterek gwarancyjnych lub nienależytego wykonania zgłoszonych usterek.
- Gwarancje zapłaty długu celnego oraz zapłaty należności podatkowych – usługa przeznaczona dla firm, które nie mają środków na opłacenie zobowiązań celnych i potrzebują zabezpieczenia tych należności.
Od czego zależy koszt gwarancji ubezpieczeniowej?
W przypadku każdej umowy gwarancja ubezpieczeniowa wygląda nieco inaczej. Jest tak ze względu na wiele aspektów, które towarzystwa ubezpieczeniowe muszą wziąć pod uwagę. Wśród nich warto wymienić:
- kondycję finansową kontrahenta,
- długość trwania gwarancji (w niektórych wypadkach umowa może obowiązywać do 5 lat),
- przedmiot umowy,
- poziom ryzyka niewywiązania się z założeń kontraktu,
- suma, na jaką dana umowa opiewa,
- udzielone wcześniej ubezpieczenia gwarancyjne (TU stosują limit udzielanych gwarancji).
Dopiero po wnikliwej ocenie powyższych okoliczności TU będzie w stanie sporządzić stosowną umowę, którą muszą zaakceptować obie strony. Wówczas strona wnioskująca o gwarancję otrzyma informację na temat kosztu ubezpieczenia. Warto również pamiętać o tym, iż gwarancja ubezpieczeniowa nie jest “zwolnieniem” od realizacji zobowiązań, o których mowa w umowie między partnerami biznesowymi.
Zalety gwarancji ubezpieczeniowych
Dzięki stosowaniu gwarancji przedsiębiorstwa mogą lepiej i skuteczniej planować swój budżet, a także np. brać udział w przetargach bez angażowania środków, które mogą przeznaczyć na inwestycje bez konieczności stosowania np. zabezpieczeń bankowych. Ponadto gwarancje ubezpieczeniowe:
- zabezpieczają kontrakty krajowe i eksportowe – w przypadku naruszania ich warunków, kontrahent otrzymuje kwotę, która zabezpiecza daną umowę,
- podnoszą wiarygodność przedsiębiorstwa – jeśli jego sytuacja finansowa jest dobra, potwierdzi to zawarcie umowy ubezpieczenia,
- zapewniają niezależność finansową od banków, ponieważ nie obciążają linii kredytowej.
Opublikowano dnia: 21.01.2021 11:24
Podobne wpisy
Ubezpieczenie maszyn w firmie
Maszyny i urządzenia firmowe mają to do siebie, że się psują. Awarie tego typu są jednak znacznie bardziej kosztowne, niż w przypadku domowego sprzętu. Oznaczają stratę pieniędzy, kłopoty z dotrzymaniem terminowości czy wręcz zatrzymanie działalności. Nawet jeśli konserwacja urządzeń jest prawidłowa, to i tak nie jesteśmy w stanie zapobiec uszkodzeniom. Możemy jednak zadbać o bezpieczeństwo...
Czytaj dalej...Najważniejsze ubezpieczenia firmowe
Nie ma wątpliwości, że ubezpieczenia firmowe zmniejszają ryzyko, które wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej. Na jakie elementy oferty towarzystw ubezpieczeniowych warto zwrócić uwagę? Jaką polisę wykupić w wypadku floty, a jaką gdy chcemy chronić budynki firmy? Podpowiadamy Ubezpieczenie firmowe OC Działalność każdej firmy wiąże się z ryzykiem wyrządzenia szkód osobom trzecim i innym przedsiębiorstwom....
Czytaj dalej...Jak wygląda ubezpieczenie mienia w transporcie?
Trudno wyobrazić sobie współczesną działalność gospodarczą produkcyjną lub handlową, która nie korzysta z transportu towarów czy surowców. Dane na temat logistyki w Polsce mówią, że wzrasta zarówno całościowa powierzchnia magazynowa, jak i tonaż ładunków przewożonych przez nasz kraj. W jaki sposób, jako właściciele biznesów, możemy chronić nasz towar przed niespodziewanymi zdarzeniami w trakcie transportu? Dobrym...
Czytaj dalej...